Bagimana mengenali siapa pelanggan anda

Berkongsi pengetahuan dengan mereka bagaimana untuk mengenali Pelanggan untuk meningkatkan perolehan mereka kemudian.



Dalam mengenal pasti pelanggan yang berpotensi atau saya memanggil pelanggan dalam kertas ini, yang mesti dipertimbangkan adalah bagaimana kita dapat berkomunikasi dengan pelanggan. Perhatikan bahasa badannya, lihat kata-kata dengan baik kerana sangat diperlukan untuk mengesan jenis pelanggan kami.


Dari sisi Keutamaan Minda, terdapat tiga jenis pelanggan:


1. Visual

Pelanggan visual mempunyai ciri-ciri berikut:
- Pakaian yang digunakan biasanya sepadan
- Memilih untuk melihat barangan dahulu, walaupun mereka berminat kemudian melihat dengan teliti untuk memastikan kualiti barangan.
- Biasanya berkata atau bertanya sesuatu yang visualistik seperti kata-kata: nampaknya, warna, cantik, anggun, manis, dll.
Contoh: "Tuan barang tu ada yang warna merah, tak?"


- Ia agak keberatan untuk memegang / menyentuh item sebelum anda yakin item tersebut


Dalam ucapan pelanggan, anda harus mengelakkan persoalan "Apa yang anda ingin beli?" Kerana persoalannya biasanya membuat orang yang baru saja melihat akan lari. Sebaliknya, apa yang perlu kita lakukan ialah menyambutnya dengan lembut agar mereka yang kelihatan baru lebih berminat dengan barang yang kita jual. Sapaan tersebut boleh dengan ucapan "Apa yang boleh kami bantu?" Atau jika anda sudah mengetahui bahawa orang tersebut visual anda boleh saja mengajak dia bercakap tentang visual dari barang yang anda jual. Seperti, 
"frame yang hijau itu sepertinya membuat wajah nampak semakin cantik tuan/puan." 

Akan tetapi kerana jenis visual ini agak ragu-ragu untuk memegang maka jangan anda "paksa" dia untuk memegang sebelum dia menyakini bahawa barangan itu memang bagus dalam pandangannya.



2. Auditori

Pelanggan pendengaran mempunyai ciri-ciri berikut:
- Biasanya suka meraba atau bercakap dengan diri sendiri apabila melihat perkara
- Jenis ini biasanya lebih suka bertanya kepada Penjualan atau rakan-rakan daripada melihat item dengan berhati-hati.
- Jenis auditori "mudah" dipengaruhi oleh Testimoy atau testimoni rakyat.

Contoh: "Tuan barang tu siapa yang pernah guna?"

Dalam menangani klien auditori, sangat disyorkan untuk membawa perbualan kepada pendapat orang lain tentang manfaat item (testimoni).






3. Kinestetik

Pelanggan kinestetik mempunyai ciri-ciri berikut:
- Jika anda menunjukkan item itu, dia suka terus memegang item tersebut. Atau jika dia tidak pasti, bahasa tubuhnya menunjukkan bahawa dia tidak sabar untuk memegang item tersebut untuk merasakannya.
- Tangannya agak sukar untuk diam (suka bergerak)
- Biasanya suka dibuang perkataan kinestetik seperti "kasar, halus, selesa, enak"
- Jangan cakap banyak
- Rasa



4. DIGITAL AUDITORY

Orang Digital Auditori kadang-kadang sukar untuk dipilih kerana mereka mungkin menunjukkan tanda-tanda dari semua sistem lain. Mereka lebih suka bekerja dengan maklumat dan data. Mereka menghafal dengan mencipta atau mempelajari langkah, sistem dan prosedur. Mereka mungkin kadang-kadang berjuang untuk berinteraksi secara sosial dan mencari secara dogmatis tentang idea mereka kerana mereka begitu didorong oleh logik dan sukar untuk memahami sesiapa yang tidak.

Contoh yang sangat stereotip adalah pengaturcara komputer. 



Anda akan mengetahui orang digital pendengaran apabila mereka mengatakan perkara seperti: rasa, memahami, berfikir, belajar, memproses, membuat keputusan, mempertimbangkan, mengubah, melihat, tidak sensitif, merubah, berbeza, tahu. Adakah itu masuk akal?




Kerana sebenarnya orang lebih suka disamakan maka dalam menyapa pelanggan yang kinestetik kitapun juga menyampaikan dengan bahasa kinestetik juga agar komunikasi yang terjalin boleh berkesan. Jadikan pelanggan anda berasa selesa dengan memberitahu dia supaya merasakan perkara yang anda tawarkan secara langsung





Rujukan

https://mymindcoach.com.au/communicate-better/
http://www.humanresources.com/1132/express-yourself-connect-using-4-communication-styles/

Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Harus dimiliki setiap mukmin adalah sifat baik sangka pada Allah dalam segala urusan.

إن حسن الظن بالله من حسن العبادة
"Sesungguhnya berprasangka baik pada Allah adalah termasuk sebaik-baiknya ibadah (HR. Abu Daud)
LEMBAH KELANG KLIK 60192830717

Visitors

Dikuasakan oleh Blogger.

PENYELIDIKAN DAN FAKTA TENTANG DARAH DAN SALUR DARAH PADA TUBUH MANUSIA

 3 FAKTA MENARIK TENTANG SALURAN DARAH 1) Jumlah panjang saluran darah seorang individu dewasa adalah ~ 100,000 km = Boleh mengelilingi plan...

Label

abgman adakah agent ahli akta al-quran aloe vera aloevera aloevera gel alor setar ampang anti-oksidan anugerah Articsea asia asid ascorbic autralia bahasa BAHAYA banyak batin bawang putih bayar beli beli online berat badan berjaya berkah BERMASALAH berminyak berniaga besar bisnes bisness bonus bos brunei buah buah pingggang buat duit cbm cepat chairman bonus chek cheras clean9 daftar daftar ahli DELIMA demo desa desmond kong detox diabetes diet doa doa dan kejayaan download duit dunia duta eagle manager epal event 2012 FIT florida forever forever living foreverliving free gerai gigi gold cost gombak gout grace gula hadis halal haram hawaii global rally 2013 hayat hidup his/her hubungan hukum hulu kelang ikan indonesia industri infak international islam jantung jaya jeragat JERAWAT jom kurus jual jualan langsung jujur dan amanah jutawan kajian kakchah kaki kanser kawal kaya kaya berjaya kayu manis keahlian kebaikan kebas kecing manis kedah kejang kejayaan kemampuan kenali pelanggan kenapa kenapa mlm kencing manis keperluan keputihan kesan keuntungan kg khasiat KKM kolagen kolesterol komisyen komunikasi komunikasi efektif kuala lumpur kuku kulit kunci ldah buaya LEBAH lelaki lemah leverage lidah buaya living london luka LULUS lutut madu madu lebah malaysia management marketing masa masalah jerawat MEMBANTU membeli members menarik mencuci meniaga MERAWAT KULIT MERKURI mesti minda minyak mitos mlm motivasi mudah networking nutrisi obesiti omega online online as organik otot pack pakar pandan part part time patent patuh pegurusan badan pemakanan pemasaran pemasran penawar pencegahan pendapatan pengedar pengedaran pengiktirafan pengurusan peniaga penjagaan penjagaan kulit penuaan penyakit penyakit strok penyembuh perakuan percuma perlis perlu perlukah permudah perniagaan perubatan pomesteen popular prinsip produk produk kecantikan program promosi prospek protin radang rakan rali dunia rawatan rezeki sahabat sakit sakit tua sakit urat salur darah sambilan sampingan sangka baik sapphire saraf satistik sebulan sejarah selangor sembelit semulajadi senang sendi senjata seumur siapakah simple singapura soya strategi strok stroke suplemen suplemet supliment SURGA DAN PAHALA ORANG BERSEDEKAH DAN INFAK KE JALAN ALLAH syarak syariah syarikat tambahan tanda tangan teknologi tenaga terbaik terjadi TESTIMONIAL TESTIMONIE time tips tips dan trik tipu trip tubuh ubat ulser untung usahawan usus vitamin vitamin c wang wanita weight worldwide zaitun zakat zikir

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *