Berkongsi pengetahuan dengan mereka bagaimana untuk mengenali Pelanggan untuk meningkatkan perolehan mereka kemudian.
Dalam mengenal pasti pelanggan yang berpotensi atau saya memanggil pelanggan dalam kertas ini, yang mesti dipertimbangkan adalah bagaimana kita dapat berkomunikasi dengan pelanggan. Perhatikan bahasa badannya, lihat kata-kata dengan baik kerana sangat diperlukan untuk mengesan jenis pelanggan kami.
Dari sisi Keutamaan Minda, terdapat tiga jenis pelanggan:
1. Visual
Pelanggan visual mempunyai ciri-ciri berikut:
- Pakaian yang digunakan biasanya sepadan
- Memilih untuk melihat barangan dahulu, walaupun mereka berminat kemudian melihat dengan teliti untuk memastikan kualiti barangan.
- Biasanya berkata atau bertanya sesuatu yang visualistik seperti kata-kata: nampaknya, warna, cantik, anggun, manis, dll.
Contoh: "Tuan barang tu ada yang warna merah, tak?"
- Ia agak keberatan untuk memegang / menyentuh item sebelum anda yakin item tersebut
Dalam ucapan pelanggan, anda harus mengelakkan persoalan "Apa yang anda ingin beli?" Kerana persoalannya biasanya membuat orang yang baru saja melihat akan lari. Sebaliknya, apa yang perlu kita lakukan ialah menyambutnya dengan lembut agar mereka yang kelihatan baru lebih berminat dengan barang yang kita jual. Sapaan tersebut boleh dengan ucapan "Apa yang boleh kami bantu?" Atau jika anda sudah mengetahui bahawa orang tersebut visual anda boleh saja mengajak dia bercakap tentang visual dari barang yang anda jual. Seperti,
"frame yang hijau itu sepertinya membuat wajah nampak semakin cantik tuan/puan."
Akan tetapi kerana jenis visual ini agak ragu-ragu untuk memegang maka jangan anda "paksa" dia untuk memegang sebelum dia menyakini bahawa barangan itu memang bagus dalam pandangannya.
"frame yang hijau itu sepertinya membuat wajah nampak semakin cantik tuan/puan."
Akan tetapi kerana jenis visual ini agak ragu-ragu untuk memegang maka jangan anda "paksa" dia untuk memegang sebelum dia menyakini bahawa barangan itu memang bagus dalam pandangannya.
2. Auditori
Pelanggan pendengaran mempunyai ciri-ciri berikut:
- Biasanya suka meraba atau bercakap dengan diri sendiri apabila melihat perkara
- Jenis ini biasanya lebih suka bertanya kepada Penjualan atau rakan-rakan daripada melihat item dengan berhati-hati.
- Jenis auditori "mudah" dipengaruhi oleh Testimoy atau testimoni rakyat.
Contoh: "Tuan barang tu siapa yang pernah guna?"
Dalam menangani klien auditori, sangat disyorkan untuk membawa perbualan kepada pendapat orang lain tentang manfaat item (testimoni).
3. Kinestetik
Pelanggan kinestetik mempunyai ciri-ciri berikut:
- Jika anda menunjukkan item itu, dia suka terus memegang item tersebut. Atau jika dia tidak pasti, bahasa tubuhnya menunjukkan bahawa dia tidak sabar untuk memegang item tersebut untuk merasakannya.
- Tangannya agak sukar untuk diam (suka bergerak)
- Biasanya suka dibuang perkataan kinestetik seperti "kasar, halus, selesa, enak"
- Jangan cakap banyak
- Rasa
4. DIGITAL AUDITORY
Orang Digital Auditori kadang-kadang sukar untuk dipilih kerana mereka mungkin menunjukkan tanda-tanda dari semua sistem lain. Mereka lebih suka bekerja dengan maklumat dan data. Mereka menghafal dengan mencipta atau mempelajari langkah, sistem dan prosedur. Mereka mungkin kadang-kadang berjuang untuk berinteraksi secara sosial dan mencari secara dogmatis tentang idea mereka kerana mereka begitu didorong oleh logik dan sukar untuk memahami sesiapa yang tidak.
Contoh yang sangat stereotip adalah pengaturcara komputer.
Anda akan mengetahui orang digital pendengaran apabila mereka mengatakan perkara seperti: rasa, memahami, berfikir, belajar, memproses, membuat keputusan, mempertimbangkan, mengubah, melihat, tidak sensitif, merubah, berbeza, tahu. Adakah itu masuk akal?
Kerana sebenarnya orang lebih suka disamakan maka dalam menyapa pelanggan yang kinestetik kitapun juga menyampaikan dengan bahasa kinestetik juga agar komunikasi yang terjalin boleh berkesan. Jadikan pelanggan anda berasa selesa dengan memberitahu dia supaya merasakan perkara yang anda tawarkan secara langsung
Rujukan
https://mymindcoach.com.au/communicate-better/
http://www.humanresources.com/1132/express-yourself-connect-using-4-communication-styles/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan